Categories: Senica

120. výročie trate Trnava –Senica – Kúty

Historický motorový vlak prišiel v sobotu 9. júna z Trnavy  do stanice Senica  presne podľa cestovného poriadku o 10.26 hod.

Na peróne čakali na vlak milovníci starej techniky i záujemcovia o jazdu a  vládla tu naozaj výborná atmosféra, ktorú svojím vystúpením dotvárali heligónkari z Klubu priateľov heligónky a súbor Seniorka.  

Aj takto Senica podčiarkla 120. výročie trate Trnava – Kúty.

Za 48 minút, ktoré vlak stál v tejto stanici si mohli všetci pozrieť v akých vlakoch sa 50.-70.-tych rokoch ľudia po železnici prepravovali. Zaujalo vybavenie vozňov drevenými lavicami, prestup z jedného vozňa do druhého i ovládacia technika.  Kým niektorí si naozaj dôkladne prezerali vlak, iní boli zvedaví aj na históriu trate, ktorú im priblížil predseda občianskeho združenia Klub priateľov železníc Trnavy a okolia Miroslav Lužák, ktoré stálo aj za jazdou historického vlaku a pripomenutia si výročia. 

Združenie  k výročiu vydalo spomienkový odznak a brožúru s najdôležitejšími informáciami o trati a vybavení  staníc. Po dlhých rokoch bolo koncom 19. storočia rozhodnuté o výstavbe trate Nitra – Leopoldov – Trnava – Kúty – Břeclav. Trať bola rozdelená na 2 úseky Lužianky – Leopoldov a Trnava – Jablonica – Kúty. Trať bola sprevádzkovaná 11. júna 1898, ale potrebu  železničného spojenia prvýkrát verejne prezentoval senický rodák Viliam Paulíny-Tóth na uhorskom sneme už v roku 1871. 

Budova stanice bola v Senici postavená v roku 1897.  Primátor Senice Branislav Grimm pri tomto výročí spomenul aj ďalšie práce, ktoré pomohli v meste skvalitniť prepravu. Stanica prešla úpravami v rokoch 1967 a 2013, kedy sa zrekonštruovali aj tri koľaje  a dve nástupištia, vybudoval sa bezbariérový prístup pre cestujúcich, nainštalovali sa vodiace prvky pre nevidiacich občanov, sociálne zariadenia. Okrem toho úpravou prešli koľajnice, trakčné vedenie, rozvody, osvetlenie. Nainštalované boli nové informačné a oznamovacie prvky pre cestujúcich. 

Mesto Senica nainštalovalo na budovu pamätnú tabuľu s úryvkom básne L. Novomeského Do mesta 30 minút.  Senická železničná stanica leží pomerne ďaleko od mesta a bola snaha tento hendikep niekoľkokrát zmeniť, no k jej výstavbe  neprišlo. Primátor mesta poďakoval Železniciam SR a prednostovi stanice za dobrú spoluprácu a ocenil, že zlepšenia v železničnej doprave  priniesli zvýšený počet cestujúcich aj z tejto stanice.

Čas na stanici v Senici sa rýchlo minul a presne o 11.14 historický vlak s 3 vozňami odišiel v smere do Kútov a v ňom aj tí, ktorí si v príjemnom letnom dni chceli vychutnať atmosféru cestovania spred 50 rokov.

zdroj: senica.sk / Bar.

Redakcia

Recent Posts

Svetový deň slobody tlače: Slobodné médiá sú súčasťou demokracie

Svetový deň slobody tlače: Zachovanie slobodných, nezávislých a pluralitných médií je kľúčové pre odolné a zdravé demokracie. Ochrana…

9 hodín ago

V predvečer 105. výročia smrti Štefánika prijala jeho prasynovca prezidentka

Prezidentka SR Zuzana Čaputová prijala dnes 3. mája 2024 prasynovca Milana Rastislava Štefánika Petra Kaňku.…

11 hodín ago

Oprava mostov medzi Lábom a Zohorom aj na Pezinskej Babe

Správca župných komunikácií II. a III. triedy v Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) kraji na základe vykonanej diagnostiky…

15 hodín ago

Na Záhorí nehoda mladíkov, úradovať mal alkohol, jeden je v kritickom stave

Dopravní policajti dnes 3.5.2024, v skorých ranných hodinách, riešili dopravnú nehodu medzi obcami v okrese…

16 hodín ago

Košariská-Brezová: Prezidentka prijme prasynovca Štefánika

Prezidentka Zuzana Čaputová prijme v piatok 3. mája 2024 predpoludním prasynovca Milana Rastislava Štefánika Petra…

1 deň ago

📷 Na Záhorí je nové zariadenie podporovaného bývania

Koncom apríla Bratislavský samosprávny kraj (BSK) rozšíril ponuku sociálnych služieb. Otvoril totiž nové zariadenie podporovaného…

2 dni ago