Skalica

Skalická radnica rokovala o obchvate s Ministerstvom dopravy SR

Skalicu navštívila uplynulý týždeň delegácia Ministerstva dopravy SR. Išlo o výjazd, ktorý organizuje ministerstvo do regiónov, aby problémy regiónov riešili priamo tam.

Na stretnutí sa riešilo viacero tém. Tou primárnou bol plánovaný obchvat priemyselnej zóny mesta Skalica, ktorý je podľa slov štátneho tajomníka nutnosťou. „Ak štát urobí obchvat Holíča v roku 2027 alebo v roku 2028 obchvat Senice, tak všetky kamióny pôjdu cez mesto Skalica. Čiže musí to buď kraj alebo štát začať riešiť,“ uviedol štátny tajomník ministerstva Jaroslav Kmeť.

Za mesto Skalica sa rokovania zúčastnili aj primátorka mesta Oľga Luptáková, prednosta Mestského úradu v Skalici Anton Bobrík a vedúci oddelenia výstavby a životného prostredia Jozef Hlavatý. Diskutovalo sa o možnostiach, ako túto problematiku vyriešiť.

Vyjadrenie Jozefa Hlavatého

„Najvýznamnejším dôvodom bolo to, že by sme chceli riešiť dopravu v našom meste. Najmä dopravu križovania cesty 2/426, to je tzv. obchvat mesta Skalica s miestnymi komunikáciami Jurkovičovou, Pľjuščovou a Nádražnou, ktoré križujú túto cestu do priemyselnej zóny. Tento problém nás trápi dlhé roky, od vtedy čo sa rozširovala priemyselná zóna a je tam prakticky 6000 zamestnancov zamestnaných, najmä v tých obdobiach striedania zmien sú tam veľké zácpy, kolízne situácie a tá dopravná situácia je veľmi zložitá. Niekoľko rokov ohľadne tohto rokujeme, a rokovali sme aj s TTSK, ktorý je majiteľom tejto cesty 2/426, aby nám v tomto pomohli. Kraj spracoval štúdiu uskutočniteľnosti, kde sú spracované 4 varianty riešenia, no sú pomerne veľmi nákladné a zatiaľ nám neprisľúbil v dohľadnej dobe realizáciu. So štátnym tajomníkom sme sa dohodli, že sú 2 varianty – buď budeme pokračovať v tlaku na TTSK, aby tento obchvat zaradil do Programu rozvoja cestnej siete v TTSK, alebo sa pokúsili o preradenie tejto trnavskej cesty na Slovenskú správu ciest a preradiť ju do ciest prvých tried.

Túto situáciu nám zhoršuje fakt, že je naplánovaný v horizonte 4 až 5 rokov čiastočný obchvat Holíča, ktorý by ústil na križovatku pri Kátove a je veľký predpoklad, že by najmä nákladné autá smerované na Moravu prechádzali po našej ceste/obchvate a situácia na týchto križovatkách by sa stávala ešte viac zložitejšia.

Trasa požadovaného obchvatu je už zahrnutá do Územného plánu mesta Skalica a mal by ísť mimoúrovňovým križovaním železnice pred Skalicou poza priemyselnú zónu. Priemyselná zóna by bola tým pádom napojená z tohto obchvatu a všetky autá mimo Skalice by mohli jazdiť po tomto obchvate a nezaťažiť križovatky Jurovičovu alebo Nádražnú. Poza priemyselnú zónu by sa cesta vracala späť na jestvujúcu 2/426 pri hraničnom priechode s ČR. „Budeme vyvíjať maximálne úsilie aby táto realizácia bola čo najskôr uskutočnená. Komplikácia dopravy alebo úbytok zelene v meste by nemal nastať, nakoľko celá výstavba by mala byť v extraviláne mesta a bude maximálne záber pôdohospodárskej pôdy za priemyselnou zónou v Skalici.“

Skalicu navštívila uplynulý týždeň delegácia Ministerstva dopravy SR. Zdroj: Město Skalica

Cesty 2. triedy nepatria štátu

„Nakoľko cesta 2. triedy nepatrí štátu, ale patrí kraju, boli navrhnuté 2 možnosti. Jednou alternatívou je, že cesta druhej triedy sa preradí na cestu prvej triedy, čo je politické rozhodnutie, a potom bude za to rozhodovať štát. Alebo to zostane druhou triedou a za výstavbu bude zodpovedať kraj. Mesto Skalica, Trnavský samosprávny kraj i štát budú musieť spolu ešte rokovať, vybrať ktorým smerom sa pôjde a dotiahnuť to do úspešného konca. Časový horizont je rok 2028-2029, keď sa dostavajú obchvaty susediacich miest.“ informoval štátny tajomník Jaroslav Kmeť.

Ako informoval hovorca mesta Juraj Chovanec, primátorka mesta je zároveň aj poslankyňou TTSK a stotožňuje sa s vyhlásením štátneho tajomníka, pretože ak v budúcnosti príde k výstavbe holíčskeho obchvatu, čo je otázka niekoľkých rokov, v Skalici sa prehustí doprava a súčasný „skalický obchvat“ začne byť značne preťažený.

„So županom Trnavského samosprávneho kraja už bol komunikovaný variant, kedy by sa vyvinul tlak na to, aby bol súčasný „ skalický obchvat“ preradený na cestu I. triedy. Tento variant, ktorý by s riešením situácie pomohol azda najviac, zatiaľ nie je podľa slov župana priechodný. Mesto Skalica však bude iniciovať ďalšie stretnutia a bude sa snažiť nájsť spôsob, ako sa v tejto veci pohnúť vpred. Pre verejnosť je dôležité zmieniť, že riešenie obchvatu priemyselnej zóny je zatiaľ len v stave zámeru,“ doplnila Oľga Luptáková.

Redakcia

Recent Posts

📷 📺 Expozícia M.R. Štefánika Generál – osloboditeľ v jeho rodisku na Košariskách

Nová expozícia SNM – Múzea Slovenských národných rád – Múzea M. R. Štefánika v jeho…

14 hodín ago

Hádzaná: Záhoráci doma nestačili na Nové Zámky

Ani v treťom zápase Ligového pohára Niké Handball extraligy sa Záhoráci bodov nedočkali, keď na domácej…

15 hodín ago

📺 História Mohyly M. R. Štefánika na Bradle

Mohyla M. R. Štefánika bola slávnostne odhalená na Bradle v nedeľu 23. septembra 1928. O…

22 hodín ago

Svetový deň slobody tlače: Slobodné médiá sú súčasťou demokracie

Svetový deň slobody tlače: Zachovanie slobodných, nezávislých a pluralitných médií je kľúčové pre odolné a zdravé demokracie. Ochrana…

2 dni ago

V predvečer 105. výročia smrti Štefánika prijala jeho prasynovca prezidentka

Prezidentka SR Zuzana Čaputová prijala dnes 3. mája 2024 prasynovca Milana Rastislava Štefánika Petra Kaňku.…

2 dni ago

Oprava mostov medzi Lábom a Zohorom aj na Pezinskej Babe

Správca župných komunikácií II. a III. triedy v Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) kraji na základe vykonanej diagnostiky…

2 dni ago