Na Baťovom kanáli sa začala v lete 2023 stavba novej plavebnej komory. Je to po dlhých 85 rokoch, kedy bola dokončená zatiaľ posledná 13. komora. Dnes (7.2.2024) sme sa pozreli z výšky, ako jej výstavba napreduje.
Kompletne financovaná českou stranou
Stavbu plavebnej komory Rohatec/Sudoměřice kompletne financuje česká strana a náklady predstavujú sumu 340 miliónov Kč bez DPH (14.131.338,32 eura). „Ide o náš najväčší projekt a bude to významné zhodnotenie a nadstavba vodnej cesty na Baťovom kanáli, ktorá sa po dokončení predĺži o 7 kilometrov po Radějovke a Morave až do Hodonína,“ uviedol na začiatku stavby riaditeľ Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.
![](https://www.nazahori.sk/wp-content/uploads/2024/02/batov-kanal-nova-komora-1024x683.jpg)
Účel novej plavebnej komory
Účelom stavby je predĺženie južnej časti Baťovho kanála do turisticky atraktívnej lokality mesta Hodonína. Po jej dokončení, to významne pomôže turistickému ruchu v Skalici a aj na celom Záhorí.
Predĺženie splavnosti vodnej cesty Otrokovice – Rohatec Plavebná komora Rohatec a oprava hatí Sudoměřice.
Výstavba novej plavebnej komory Rohatec – Sudoměřice a úpravy riečky Radějovky v dĺžke približne 800 metrov umožní prepojenie Baťovho kanála so splavnou časťou rieky Moravy u Hodonína. Riečka Radějovka bude prehĺbená na plavebnú hĺbku 1,5 metra a rozšírená na minimálnu plavebnú šírku v dne 6 metrov. V mieste zaústenia do Moravy bude koryto široké 16 metrov. Tieto práce umožnia bezpečnú prevádzku rekreačných plavidiel.
V upravovanom úseku sa nachádzajú dve hospodárske mosty využívané poľnohospodármi, ktoré budú nahradené novými mostami v rovnakých parametroch s vyššou podjazdnou výškou 4 metre.
Na prekonanie spádu existujúceho stavidlového jezu, bude slúžiť nová plavebná komora s úžitkovými rozmermi 38,5 x 5,3 x 1,5 m so spádom až 2,73 m. Plavebná komora je navrhnutá ako železobetónový polorám založený na štrkopieskových vrstvách. Hrúbka dna komory je 1 meter. V hornom ohlaví je na pravej strane umiestnený krátky obtok na plnenie komory. Prázdnenie plavebnej komory bude prebiehať prostredníctvom stavítka priamo v dolných bránach. Na vnútorných stenách komory sú umiestnené odreniny z drevených trámcov na zvýšenie bezpečnosti preplavovania plavidiel. Plavebná komora bude vzhľadovo zhodná s ostatnými komorami na Baťovom kanáli a bude obložená kyklopským murivom.
Fotogaléria leteckých záberov
Fotky – letecké zábery 7.2.2024 autor Vladimír Miček © pre NaZáhorí
Uzávierka cyklotrasy a zelenej turistickej trasy
Cyklotrasa pozdĺž Baťovho kanála a zelená turistická trasa v úseku od prístaviska Skalica po inundančnú hrádzu rieky Moravy, a to vrátane prechodu cez hať je uzavretá od 2. 10. 2023 do ukončenia stavebných prác. Obchádzkové trasy sú vyznačené.
![](https://www.nazahori.sk/wp-content/uploads/2024/02/Obchadzkove-cyklotrasy-vystavba-batov-kanal.jpg)
Základné parametre
-plavebná komora 38,5 x 5,3 x 1,5 m (trieda 0),
-spád 2,73 m úprava koryta Radějovky s dĺžkou 800 metrov
-oprava jedze Sudoměřice
-dve čakacie státia v dolnej rejde a dve čakacie státia v hornej rejde
-prevádzkový objekt plavebnej komory
-nahradenie dvoch hospodárskych mostov novou konštrukciou
-zlepšenie spojenia oboch brehov pre peších a cyklistov po nových mostoch
-preložka regionálneho biokoridoru a ekologické opatrenia
Očakávaná dostavba komory
Dostavba novej plavebnej komory na Baťovom kanáli je naplánovaná na koniec roka 2025.